Κωστής Καπελώνης: Ένα λεύκωμα για το Θέατρο Τέχνης ενάντια στην απώλεια μνήμης

από Μαρία Περδικάκη

Αποτέλεσμα θυμού για την απώλεια μνήμης, «επειδή ξεχνάμε μεγάλα πράγματα του ελληνικού θεάτρου» είναι για τον σκηνοθέτη Κωστή Καπελώνη το λεύκωμα «Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, Επίδαυρος 1985-1998», που θα παρουσιάσει σήμερα στις 7.00 το απόγευμα, στο Πολύκεντρο Νεολαίας του δήμου Ηρακλείου.

«Δεν είναι λεύκωμα ωραίων φωτογραφιών, αλλά ιστορικό λεύκωμα», εξήγησε ο Κωστής Καπελώνης μιλώντας στον Βασίλη Σπυριδάκη και στο Κόκκινο Κρήτης 88,4 FM.

«Ετοίμαζα ένα παρόμοιο λεύκωμα με φωτογραφίες από την Επίδαυρο, περίπου 100 φιλμ με 3.000 φωτογραφίες. Η έκδοση ήταν πολύ ακριβή και δεν υπήρχε εκδότης να το αναλάβει. Ο θυμός όμως που έχω δεν είναι για το κόστος αλλά επειδή βλέπω να υπάρχει απώλεια μνήμης. Ξεχνάμε μεγάλα πράγματα του ελληνικού θεάτρου, όπως οι παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης στην Επίδαυρο, που ήταν παγκόσμιας εμβέλειας και αυτές τις ξεχνάμε. Ο Κάρολος Κουν ήταν μια θεατρική φυσιογνωμία παγκόσμιας εμβέλειας. Τον αναγνωρίζουν περισσότερο οι Αμερικάνοι από όσο εμείς», είπε ο κ. Καπελώνης.

Στην ερώτηση εάν οι ηθοποιοί αντιδρούσαν όταν τους φωτογράφιζε στα παρασκήνια, ο κ. Καπελώνης είναι κατηγορηματικός: «Όχι, επειδή ήμουν ένας από αυτούς, μέλος της ομάδας. Ήμουν ηθοποιός και έκανα κι άλλες δουλειές. Ήμουν στην καθημερινότητά τους. Αν ερχόταν φωτογράφος απ’ έξω θα υπήρχε πρόβλημα, γιατί οι ηθοποιοί θα στήνονταν και θα πρόσεχαν. Αντίθετα εγώ περνούσα στο χώρο πάντα με τη μηχανή στο χέρι και φωτογράφιζα. Υπάρχουν ενσταντανέ που δεν μπορείς να τα βρεις εύκολα. Οι φωτογραφιζόμενοι ήταν άνετοι μαζί μου. Διότι ακόμη και την ώρα της παράστασης, όταν γίνεται κινηματογράφηση, ο ηθοποιός λειτουργεί διαφορετικά. Σ’ αυτές τις φωτογραφίες δεν υπάρχει αυτό».

Στις σελίδες τους λευκώματος υπάρχουν φωτογραφίες ατόμων που, όπως λέει ο κ. Καπελώνης «τότε ήταν παιδιά και σήμερα είναι πρωταγωνιστές. Υπάρχουν πρόσωπα που είχαν ήδη αναγνωριστεί και φυσικά υπάρχει και ο Κάρολος Κουν. Ερχόταν όμως αργά στην πρόβα και δεν είχα αρκετό φως για να τον φωτογραφίσω».

Το θέατρο Τέχνης στο Ηράκλειο

Ο Κωστής Καπελώνης μίλησε επίσης για την παράσταση «Όλο Σπίτι Κρεβάτι κι Εκκλησία», έργο των Ντάριο Φο και Φράνκα Ράμε, που φέρνει στο Ηράκλειο το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν και θα παρουσιαστεί στον Θεατρικό Σταθμό, την Παρασκευή 11, Σαββατο 12 και την Κυριακή 13 Οκτωβρίου, στις 21.15.

«Το έργο είναι 40 χρόνων. Το 1977 και 1978 άρχισαν να γράφονται τα μονόπρακτα και αρχικά είχα τον φόβο μήπως οι σύγχρονες γυναίκες δεν είναι έτσι όπως φαίνονται στο έργο. Συνέβη όμως ακριβώς το αντίθετο. Νέες κοπέλες έρχονται και βλέπουν την παράσταση, παρακολουθούν με ενδιαφέρον και ταυτίζονται. Είναι δηλαδή ένα έργο 40 χρόνων που καταφέρνει να μιλά στις σύγχρονες γυναίκες», λέει ο κ. Καπελώνης διευκρινίζοντας ωστόσο ότι η παράσταση εμμέσως μιλά και στους άντρες: «Το έργο καταγγέλλει τον άντρα που φταίει για την κατάσταση της πρωταγωνίστριας. Επομένως οι άντρες που έρχονται αισθάνονται άβολα, γιατί σκέφτονται μήπως κάνουν τα ίδια στις γυναίκες τους. Βέβαια πρόκειται για κωμωδία».

Μιλώντας για το θέατρο ο Κωστής Καπελώνης δηλώνει ότι χαίρεται για την πληθώρα των παραστάσεων αλλά διαπιστώνει με πικρία ότι δεν αυξάνεται ο αριθμός των ανθρώπων που παρακολουθούν θέατρο και εμφανίζεται βέβαιος ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που δεν έχουν παρακολουθήσει ποτέ στη ζωή τους ούτε μία παράσταση.

Χαρακτήρισε «ειδικό φαινόμενο» την μεγάλη προσέλευση θεατών σε παραστάσεις του Μάρκου Σεφερλή. «Αυτού του είδους οι ηθοποιοί, που δείχνουν μία φτήνια και μία προχειρότητα, επιδιώκουν με επικοινωνιακό τρόπο να δείξουν ότι αυτό που κάνουν είναι πάρα πολύ εύκολο. Όμως εάν επιχειρήσουν κάποιοι άλλοι ηθοποιοί να κάνουν το ίδιο, θεωρώντας ότι είναι εύκολο, δεν θα πιάσει. Διότι πίσω από την ευκολία που δείχνει ο Σεφερλής έχει μία τεράστια δουλειά πρόβας».

Ακούστε τη συνέντευξη εδώ