Η.Λυγερός: Το ΤΑΪΠΕΔ μπαίνει στο αεροδρόμιο «Ν.Καζαντζάκης» ως όρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων

από Stavros Giakouvis

Οι δηλώσεις των στελεχών του ΤΑΪΠΕΔ για την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου «Ν.Καζαντζάκης» ήρθαν απλά για να επιβεβαιώσουν τις υποψίες των τοπικών αρχών στο Ηράκλειο, ενώ το πραγματικό πρόβλημα πηγάζει από την δανειακή σύμβαση που υπέγραψε η κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Την άποψη αυτή εξέφρασε ο δημοτικός σύμβουλος Ηρακλείου και επικεφαλής της παράταξης των Ενεργών Πολιτών Ηλίας Λυγερός μιλώντας στον Star fm 88,4 και στον Βασίλη Σπυριδάκη.

«Στην σύσκεψη των φορέων που συγκάλεσε ο δήμος Ηρακλείου επέμεινα στο γεγονός ότι δεν έχει δοθεί μέχρι σήμερα στη δημοσιότητα η σύμβαση που υπέγραψε η κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι. Σε αυτή τη σύμβαση η χρηματοδότηση του νέου αεροδρομίου συνδέεται με την αξιοποίηση της έκτασης του σημερινού αεροδρομίου ‘Ν.Καζαντζάκης’. Συγκεκριμένα η καταβολή των δόσεων συναρτάται με το εάν έχει ξεκαθαρίσει το ιδιοκτησιακό καθεστώς της έκτασης, αν έχει ξεκινήσει η διαδικασία των μελετών για την αξιοποίησή της κι αν έχει επιλεγεί το σχήμα που θα αναλάβει να υλοποιήσει αυτή την αξιοποίηση», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Λυγερός επισημαίνοντας ότι: «Το κείμενο της δανειακής σύμβασης, στην οποία προβλέπονται όλα αυτά τα βήμα και αναλυτικά οι υποχρεώσεις του ελληνικού δημοσίου δεν δόθηκε μέχρι σήμερα στη δημοσιότητα. Επειδή έχει ζητηθεί πολλές φορές, χωρίς να δοθεί απάντηση, συμπεραίνουμε ότι θα πρέπει να υπάρχει σοβαρός λόγος για τον οποίο δεν δημοσιοποιείται, υπάρχει συνεπώς κάποια σκοπιμότητα. Αυτή πιστεύω ότι είναι και η βασική αιτία, η πηγή, από την οποία προκύπτουν όλες οι ανησυχίες στο Ηράκλειο και έγινε όλη η φασαρία με τους τοπικούς φορείς».

Το σχέδιο του δήμου για το «Ν.Καζαντζάκης»

Ο κ. Λυγερός υπενθύμισε ότι ο δήμος Ηρακλείου είναι ιδιοκτήτης περίπου του 32% της έκτασης και έχει καταρτίσει μία πολύ συγκεκριμένη πρόταση για την αξιοποίησή της, ένα προσχέδιο του χορικού σχεδίου, που περιλαμβάνει πέντε συγκεκριμένα σημεία:

– ένα πάρκο υπερτοπικής σημασίας που θα καλύπτει περίπου το 34% της έκτασης

– την αξιοποίηση τμήματος περίπου 16% της έκτασης στην λογική της διπλής ανάπλασης, με μεταφορά ορισμένων κοινόχρηστων υποδομών από άλλες περιοχές της πόλης

– την χωροθέτηση ενός πολεοδομικού θεματικού πάρκου, σε τμήμα περίπου 15% της συνολικής έκτασης

– την χωροθέτηση ενός επιχειρηματικού πάρκου καινοτομίας σε τμήμα επίσης 15% της έκτασης

– τη χωροθέτηση τέλος εγκαταστάσεων ήπιας τουριστικής ανάπτυξης σε τμήμα 20% της έκτασης.

«Έχουμε συνεπώς μία πρόταση του δήμου που προβλέπει αξιοποίηση με πολλές διαφορετικές χρήσεις, αλλά με κυρίαρχο στοιχείο την περιβαλλοντική αποκατάσταση της περιοχής, που θα συμβάλει συνολικά στην εκτόνωση της πόλης. Αντί ωστόσο να γίνει συζήτηση για τη συγκεκριμένη πρόταση ή ακόμη και να παρουσιαστεί μία διαφορετική πρόταση, έχουμε τις δηλώσεις όχι μόνο του συμβούλου του ΤΑΪΠΕΔ κ. Σταμπουλίδη αλλά ακόμη και στελεχών της κυβέρνησης, για αξιοποίηση μέσω του ΤΑΪΠΕΔ. Και πιστεύω ότι αυτό σχετίζεται άμεσα με την δανειακή σύμβαση της ΕΤΕπ που προανέφερα και τις υποχρεώσεις τις οποίες ανέλαβε το δημόσιο» τόνισε ο κ. Λυγερός, εκτιμώντας ότι μετά τις έντονες αντιδράσεις που προέβαλαν οι τοπικοί φορείς στο Ηράκλειο η κυβέρνηση αναδιπλώθηκε και προσπάθησε να τα μαζέψει.

«Το ΤΑΪΠΕΔ έχει αναλάβει μόνο ιδιωτικοποιήσεις»

Απαντώντας στον ισχυρισμό του συμβούλου του ΤΑΪΠΕΔ κ. Σταμπουλίδη ότι η εμπλοκή του Ταμείου θα περιοριστεί στην ωρίμανση των μελετών ο κ. Λυγερός δεν θεωρεί ότι αυτό το επιχείρημα είναι πιστικό: «Πως μπορούμε να δεχθούμε ότι είναι τόσο αγαθές οι προθέσεις του ΤΑΪΠΕΔ όταν όλοι γνωρίζουμε ότι ποτέ μέχρι σήμερα δεν έχει εμπλακεί το συγκεκριμένο Ταμείο σε αξιοποίηση ή ωρίμανση έργων χωρίς να τα προορίζει για πώληση;» διερωτήθηκε.