Πανελλήνιες:Οι «γρίφοι» του μηχανογραφικού και οι χιλιάδες μαθητές εκτός ΑΕΙ

από Βασίλης Σπυριδάκης

Οι φετινές Πανελλήνιες Εξετάσεις, που θα γίνουν τον Ιούνιο, θα είναι διαφορετικές από αυτές των προηγούμενων ετών.

Περισσότερο αγχωτικές και σίγουρα με απογοητευτικά αποτελέσματα για χιλιάδες μαθητές οι οποίοι δεν θα κατακτήσουν υψηλές βαθμολογίες και δεν θα μπορέσουν να εισαχθούν σε κανένα τμήμα των ΑΕΙ, ενώ κάποιοι δεν θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ούτε καν μια σχολή στο μηχανογραφικό.

Βασική αιτία γι΄ αυτά είναι η καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ), από φέτος παρά τις έντονες διαμαρτυρίες των μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων αλλά και κομμάτων της αντιπολίτευσης. Οι φετινοί μαθητές της Γ΄ λυκείου είναι ταλαιπωρημένοι καθώς λόγω της πανδημίας πέρασαν δυο σχολικές χρονιές εξαιρετικά δύσκολες. Στην ουσία παρακολούθησαν τα μαθήματά τους στο σχολεία (δια ζώσης) για ελάχιστη χρονική περίοδο και τον περισσότερο χρόνο εξ ΄αποστάσεως με ότι σημαίνει αυτό για ένα μαθητή, που προετοιμάζεται για τον δύσκολο αγώνα των πανελλαδικών, τόσο ψυχολογικά αλλά και αντικειμενικά.

Είναι βέβαιο ότι όλα τα παιδιά δεν είχαν ίσες ευκαιρίες ενώ κάποια δεν είχαν τη δυνατότητα να παρακολούθησαν και φροντιστηριακά μαθήματα για λόγους οικονομικούς ή άλλους. Παρ΄ όλα αυτά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, αδίκως επιμένει να εφαρμόσει την ΕΒΕ από φέτος παρά τις περί αντιθέτου παρακλήσεις.

Η βάση εισαγωγής «κόφτης» για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια

Δυστυχώς τόσο οι μαθητές και οι γονείς δεν είχαν το χρόνο και τη δυνατότητα να καταλάβουν το νέο σύστημα εισαγωγής και σίγουρα σε σύντομα θα βρεθούν μπροστά σε δυσάρεστες εκπλήξεις καθώς θα πρέπει να αποφασίσουν τι θα κάνουν με τις σπουδές των παιδιών τους και πολύ περισσότερο αυτοί που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να στηρίξουν τα παιδιά τους. Φυσικά υπάρχει η επιλογή μέσω του παράλληλου μηχανογραφικού κάποιοι να πάνε στα δημόσια ΙΕΚ αλλά αυτή η επιλογή έτσι και αλλιώς υπήρχε και τις προηγούμενες χρονιές,μόνο, που δεν αποτελεί λύση για όλους. Η ΕΒΕ αποτελεί «κόφτη» για τις σπουδές στα δημόσια πανεπιστήμια πλέον και υπολογίζεται ότι περίπου 25-30.000 παιδιά δεν θα εισαχθούν πουθενά φέτος, εντείνοντας την αγωνία των οικογενειών τους.

Η διαδικασία της ΕΒΕ λοιπόν έχει πολλές παραμέτρους και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή κυρίως για τους μαθητές που αναμένουν να γράψουν χαμηλές βαθμολογίες (κοντά στο 11 και κάτω), μιας και υπάρχει ο κίνδυνος να μην μπορούν να επιλέξουν κάποια Πανεπιστημιακή Σχολή. Το βέβαιο είναι πάντως ότι η συμπλήρωση του μηχανογραφικού φέτος θα είναι δύσκολη και ο κάθε μαθητής θα χρειαστεί βοήθεια από ειδικό έως ότου κάνει τις τελικές επιλογές του. Για τα τμήματα με υψηλή ζήτηση δεν αναμένεται να αλλάξει κάτι η θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, μιας και συμπληρώνουν τις θέσεις τους σε πολύ υψηλές βαθμολογίες. Οι νέες αυτές αλλαγές αγχώνουν τους μαθητές και τους γονείς, μιας και δεν έχουν γίνει ξεκάθαρες στο μυαλό των υποψηφίων οι προυποθέσεις για τη διαμόρφωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.

Με καθυστέρηση φέτος τα αποτελέσματα
Επίσης για φέτος η αγωνία και το άγχος θα παραταθεί για όλους αφού είναι δεδομένο ότι συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, οι βαθμολογίες θα καθυστερήσουν να εκδοθούν κάνοντας και το Καλοκαίρι εξαιρετικά «θερμό» για τα παιδιά της Γ΄ λυκείου.

Το ethnos.gr, σε συνεργασία με τους επιστημονικούς συνεργάτες των συμβούλων εκπαίδευσης Labora, κάνει σήμερα μια προσπάθεια να ξεκαθαρίσει με παραδείγματα τις νέες αυτές αλλαγές προκειμένου να βοηθήσει τα παιδιά της Γ΄ λυκείου .

Βήμα – βήμα οι κινήσεις των μαθητών
Μέσα στον Ιούλιο, το υπουργείο Παιδείας θα ανακοινώσει με sms στους μαθητές τη βαθμολογία του καθενός στα 4 μαθήματα των Πανελληνίων Εξετάσεων.

Στη συνέχεια το ίδιο θα γίνει με τα Ειδικά Μαθήματα και τα αποτελέσματα στις Αστυνομικές, Στρατιωτικές σχολές κτλ. Με μεταγενέστερη ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας θα γίνουν γνωστοί και οι Μέσοι Όροι των βαθμολογιών σε κάθε Επιστημονικό Πεδίο αλλά και η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ανά τμήμα.

Στην ουσία το Υπουργείο θα υπολογίσει τον Μέσο Όρο των βαθμολογιών όλων των μαθητών και στα 4 μαθήματα σε κάθε Επιστημονικό Πεδίο για να δημιουργήσει τον Μέσο Όρο των επιδόσεων ανά Πεδίο, πάνω στον οποίο θα υπολογιστεί η Ε.Β.Ε. ανά πεδίο και ανά Πανεπιστημιακό τμήμα.

Έπειτα, προς το τέλος του Ιουλίου συμπληρώνεται το μηχανογραφικό δελτίο, όπου για το σχολικό έτος 2020-2021 δεν υφίσταται περιορισμός στον αριθμό των σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων που μπορούν να δηλωθούν. Προϋπόθεση δήλωσης των τμημάτων είναι οι υποψήφιοι να έχουν επιτύχει την Ε.Β.Ε. ή τις Ε.Β.Ε. του Ειδικού Μαθήματος ή των Ειδικών Μαθημάτων ή Αθλημάτων του τμήματος που επιθυμούν.

Δείτε τα παραδείγματα
Ας δούμε ένα παράδειγμα της διαδικασίας για υποψήφιο από το 1ο πεδίο.

–Παράδειγμα: Για το 1ο Πεδίο θα υπολογίσει το Μέσο Όρο όλων των βαθμολογίων όλων των υποψηφίων στα Αρχαία Ελληνικά (π.χ. 12), στην Κοινωνιολογία (π.χ. 13), στη Νεοελληνική Γλώσσα (π.χ. 10) και στην Ιστορία (π.χ. 9).
Στη συνέχεια, θα υπολογίσει το Μέσο Όρο των παραπάνω αποτελεσμάτων για να εξάγει τον Μέσο Όρο του 1ου Πεδίου, δηλαδή 12+13+10+9=44/4= 11.

–Αυτός ο Μέσος Όρος των επιδόσεων του 1ου πεδίου αποτελεί τη βάση για τη δημιουργία της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, μιας και τον βαθμό αυτόν (δηλαδή το 11) τον πολλαπλασιάζει με τον Συντελεστή Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που έχει ορίσει ήδη κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα (ο Συντελεστής αυτός μπορεί να είναι ανάμεσα στο 0,8 έως το 1,2, ανάλογα με την απόφαση κάθε τμήματος).

Στο παράδειγμα μας λοιπόν οι Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής θα μπορούσαν να είναι:

Νομική Αθήνας: 11 χ 1,2= 13,2
Φιλολογίας Αθήνας: 11 χ 1=11
Φιλοσοφίας Πατρών: 11 χ 0,8= 8,8
Τα τμήματα λοιπόν που επέλεξαν τον χαμηλότερο Συντελεστή Ε.Β.Ε. θα έχουν και τη χαμηλότερη Βάση Εισαγωγής στο κάθε Πεδίο. Στο παράδειγμα μας, ο βαθμός 8,8 αποτελεί τον χαμηλότερο βαθμό με τον οποίο κάποιος υποψήφιος θα μπορούσε να δηλώσει κάποια σχολή του 1ου Πεδίου.

Για τη διαδικασία της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, δεν λαμβάνονται υπόψη κατά το στάδιο αυτό οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων, δηλαδή στη φάση αυτή ο μαθητής για να δει αν μπορεί να δηλώσει κάποιο τμήμα θα υπολογίζει μόνο τον Μέσο Όρο των 4 μαθημάτων που έγραψε χωρίς τους συντελεστές βαρύτητας (1,3 και 0,7).

Με τη διαδικασία αυτή οι μαθητές θα γνωρίζουν αν έχουν δικαίωμα να δηλώσουν το τμήμα στο Μηχανογραφικό Δελτίο. Ένας μαθητής με Μέσο Όρο βαθμών 8,7 δεν μπορεί να δηλώσει κανένα τμήμα ενώ ένας μαθητής με Μέσο Όρο 13,3 μπορεί να δηλώσει όλα τα τμήματα του 1ου πεδίου. Αν θα «περάσει» σε κάποιο τμήμα, αυτό εξαρτάται από το αν τα μόρια που συγκέντρωσε (με τους συντελεστές βαρύτητας) αρκούν για να βρει μια κενή θέση στο τμήμα που επιθυμεί.

Άρα, για τον υπολογισμό της Ε.Β.Ε. υπολογίζουμε μόνο τον Μέσο Όρο των μαθημάτων ενώ για την εισαγωγή στο τμήμα υπολογίζουμε τα μόρια μας με το γνωστό τρόπο και τους 2 συντελεστές βαρύτητας (1,3 και 0,7), όπως συμβαίνει κάθε χρόνο. Στην περίπτωση που το τμήμα επιλογής βρίσκεται σε περισσότερα Πεδία, λαμβάνεται υπόψη η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής του Πεδίου με τις χαμηλότερες βαθμολογίες (π.χ. την περσινή χρονιά για τα Παιδαγωγικά Τμήματα θα λαμβάνονταν υπόψη οι επιδόσεις του 4ου Πεδίου, οι οποίες ήταν οι χαμηλότερες των 4 πεδίων).

Τμήματα με Ειδικό Μάθημα:
Στα τμήματα αυτά ακολουθείται η ίδια διαδικασία αλλά προστίθεται και η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για το Ειδικό Μάθημα. Στην περίπτωση των Ειδικών Μαθημάτων δεν υπάρχει πλέον η βάση του 10 αλλά ισχύει ξεχωριστά για το κάθε μάθημα διαφορετικός Συντελεστής Ε.Β.Ε. και το κάθε Ειδικό Μάθημα έχει συγκεκριμένη Ε.Β.Ε.

Στο παραπάνω παράδειγμα, αν ο υποψήφιος εξετάστηκε και στα Αγγλικά, τότε για να μπορέσει να δηλώσει το τμήμα Αγγλικής θα πρέπει να ακολουθήσει μια επιπρόσθετη διαδικασία:

–Πρώτα, θα συγκρίνει το βαθμό που έγραψε στα Αγγλικά με τον Μέσο Όρο των βαθμολογιών στα Αγγλικά όλων των υποψηφίων. Έστω ότι ο Μέσος Όρος των βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων στα Αγγλικά είναι ο βαθμός 11 και έχει οριστεί συντελεστής Ε.Β.Ε. για τα Αγγλικά το 1, τότε για να είναι κάποιος υποψήφιος στο τμήμα Αγγλικής θα πρέπει να έγραψε στα Αγγλικά πάνω από 11.
–Μετά θα δει αν ξεπερνάει και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής του τμήματος Αγγλικής, η οποία διαμορφώνεται από το Μέσο Όρο των βαθμολογιών των 4 ειδικών μαθημάτων αλλά και από τον Μέσο Όρο του μαθήματος των Αγγλικών (δηλαδή από 5 μαθήματα).
Αρχαία Ελληνικά (12) + Κοινωνιολογία (13) + Νεοελληνική Γλώσσα (10) + Ιστορία (9) + Αγγλικά (11)= 55/5=11

–Άρα, υπάρχουν 2 προϋποθέσεις για να δηλώσει κάποιος το τμήμα Αγγλικής Αθήνας.

Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού:
Στα τμήματα αυτά ακολουθείται η ίδια διαδικασία αλλά προστίθεται και η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για τα Αθλήματα. Στην περίπτωση των Αθλημάτων ισχύει για πρώτη φορά από φέτος Συντελεστής Ε.Β.Ε. (μέχρι την περσινή χρονιά δεν υπήρχε όριο επίδοσης για τα αθλήματα).

Στο παραπάνω παράδειγμα, αν ο υποψήφιος εξετάστηκε και στα Αθλήματα, τότε για να μπορέσει να δηλώσει το τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Θεσσαλονίκης θα πρέπει να ακολουθήσει μια επιπρόσθετη διαδικασία:

–Πρώτα, θα συγκρίνει τον Μέσο Όρο των βαθμών των Αθλημάτων με τον Μέσο Όρο των βαθμολογιών στα Αθλήματα όλων των υποψηφίων. Έστω ότι ο Μέσος Όρος των βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων είναι ο βαθμός 9 και έχει οριστεί συντελεστής Ε.Β.Ε. για τα Αθλήματα το 0,7, τότε για να είναι κάποιος υποψήφιος στο τμήμα θα πρέπει να συγκέντρωσε Μέσο Όρο βαθμολογιών στα Αθλήματα πάνω από 6,3.
–Μετά θα δει αν ξεπερνάει και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής του τμήματος, η οποία διαμορφώνεται από το Μέσο Όρο των βαθμολογιών των 4 ειδικών μαθημάτων αλλά και από τον Μέσο Όρο των Αθλημάτων (δηλαδή από 5 μαθήματα).

—ΠΡΟΣΟΧΗ: Επειδή ανήκει στα κοινά τμήματα όλων των πεδίων, στην περίπτωση αυτή δεν θα ισχύσει η ΕΒΕ του 1ου Πεδίου απαραίτητα, αλλά του Πεδίου με την χαμηλότερη Ε.Β.Ε. Όσον αφορά στα ΕΠΑΛ, η διαδικασία που ακολουθείται είναι αναλογικά η ίδια με το Γενικό Λύκειο και στα τμήματα με Ειδικό Μάθημα και σε αυτά χωρίς Ειδικό Μάθημα.

Πηγή: ethnos.gr