Πειραματική παράσταση-παρουσίαση του Οιδίποδα επί Κολωνώ στο κηποθέατρο Χατζιδάκι

από Stavros Giakouvis

Μία διαφορετική παράσταση και παρουσίαση της έρευνας Χώροι Αρχαίου Δράματος και Σύγχρονη Σκηνή – Σοφοκλής: Οιδίπους επί Κολωνώ θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν όσοι βρεθούν το Σάββατο και την Κυριακή (18-19 Σεπτεμβρίου) στο κηποθέατρο «Μάνος Χατζιδάκις», στο Ηράκλειο, στις 9:30 το βράδυ.

Πρόκειται για μία παραγωγή της ερευνητικής ομάδας αρχαίου θεάτρου «THEATRA II», με είσοδο ελεύθερη για το κοινό. Τα ατομικά δελτία εισόδου θα διατίθενται δωρεάν στα εκδοτήρια του Κηποθεάτρου Ν. Καζαντζάκης έως την Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου, καθώς και στην είσοδο του κηποθεάτρου Μ. Χατζιδάκις πριν από την έναρξη των παραστάσεων, όπου θα υπάρχει και κουτί προαιρετικής ενίσχυσης.

Το THEATRA II είναι μια ερευνητική ομάδα που απαρτίζεται από καθηγητές, φοιτητές, ερευνητές και ερασιτέχνες, προερχόμενους από ακαδημαϊκούς και καλλιτεχνικούς κλάδους. Τα μέλη της έχουν ως κοινό ενδιαφέρον την εξερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην έννοια και τον χώρο στο αρχαίο ελληνικό θέατρο.

Το THEATRA II, οργανώνει τις δραστηριότητές του υπό μορφή σεμιναρίων και διαλέξεων κατά κύριο λόγο στο Παρίσι. Ανοίγει και προωθεί τον διάλογο ανάμεσα στην ανάλυση του θεατρικού κειμένου και τα στοιχεία που ορίζουν τον σκηνικό χώρο, για να συνεχίσει την έρευνα πάνω στη χωροθέτησή του, τόσο σε κλειστό όσο και σε ανοιχτό θέατρο. Κάθε καλοκαίρι η ερευνητική ομάδα οργανώνει ένα συνέδριο – εργαστήριο στην Ελλάδα και παραστάσεις. Προτείνονται επίσης, και παρουσιάσεις /παραστάσεις σε δημαρχεία και σχολικές μονάδες.

Η ομάδα THEATRA II, στο πλαίσιο του ερευνητικού της έργου αναφορικά με τους χώρους του αρχαίου δράματος και τη σύγχρονη σκηνή, παρουσιάζει μια πειραματική Παράσταση – Παρουσίαση του Οιδίποδα επί Κολωνώ του Σοφοκλή στο κηποθέατρο Μάνος Χατζιδάκις του Ηρακλείου το Σάββατο 18 και την Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου στις 9.30 μμ.

Ταυτότητα της παράστασης

Σκοπός της έρευνάς μας είναι η ερμηνευτική ανάλυση του κειμένου, να οδηγεί στη «χωροθέτηση» του έργου ούτως ώστε η σημασία κάθε μέρους της τραγωδίας να εμφανίζεται επί σκηνής μέσω της δομής του χώρου. Η δόμηση αυτή πραγματοποιείται μέσω του Χορού. Ο εννεαμελής Χορός κινούμενος δημιουργεί γεωμετρικά σχήματα τα οποία: ορίζουν τον

σκηνικό χώρο, μέσα στον οποίο καλούνται οι πρωταγωνιστές να ενσαρκώσουν τους ρόλους τους, τονίζουν το περιεχόμενο και τη δραματική ένταση του κάθε μέρους (Πρόλογος, Πάροδος, Επεισόδια και Στάσιμα) και εντέλει καθορίζουν το σφυγμό της παράστασης.

Γιατί Οιδίπους επί Κολωνώ;

Ένας πολιτικός πρόσφυγας, κυνηγημένος από τους πολιτικούς του αντιπάλους, μέλη της ίδιας του της οικογένειας(!), που δεν τον θέλουν στην πατρίδα, αλλά ούτε και τον αφήνουν να βρει άσυλο πουθενά αλλού. Μια χώρα που σέβεται και τιμά τα δικαιώματα του ικέτη. Όχι δεν είναι η Γαλλία, ούτε η Ελλάδα. Μια άλλη χώρα εκτροχιασμένη από τον εμφύλιο σπαραγμό. Όχι δεν είναι η Συρία, ούτε το Αφγανιστάν. Είναι η Θήβα, που εξόρισε τον βασιλιά της, τον Οιδίποδα. Αυτός έτοιμος να τελειώσει το ταξίδι της μύησης του προς το θάνατο, καταφεύγει στην Αθήνα. Εκεί σύμφωνα με τους χρησμούς, υπό την αιγίδα του Θησέα, θα βρει άσυλο και τάφο ασύλητο από τους εχθρούς του. Σε αντάλλαγμα προσφέρει στην πόλη που τον δέχεται τον ίδιο του τον τάφο ως ασπίδα προστασίας από επικείμενες εχθρικές επιθέσεις. Στην Αθήνα θα συναντήσει όλα τα φαντάσματα της περασμένης του ζωής: Τον Κρέοντα, εχθρό του από παλιά και νυν διώκτη του, απεσταλμένο του γιου του Ετεοκλή, για να τον αποσπάσει με τη βία από το άσυλό του. Τον γιο του Πολυνείκη, αυτόν που πρώτος τον είχε εξορίσει! Τώρα, διψασμένος για εξουσία και εκδίκηση, διεκδικεί, εξόριστος κι ίδιος, την πατρική συγχώρεση και σύμπραξη. Τι θα κερδίσει η Αθήνα, αν τον προστατεύσει; Τι θα πάθουν οι ‘‘φίλιοι’’ εχθροί του, που τον καταδιώκουν; Μια ιστορία δίχως τέλος, από τα μακρινά χρόνια του Σοφοκλή μέχρι τους πολυτάραχους καιρούς μας των αλλεπάλληλων προσφυγικών κυμάτων. Ένα αρχαίο δράμα, «δραματικά» επίκαιρο!

Συντελεστές

Η παράσταση του έργου μας στην Ελλάδα δίνεται στα Ελληνικά σε μετάφραση του Δ.Ν. Μαρωνίτη. Τη δραματουργική επεξεργασία του κειμένου επιμελήθηκε η θεατρολόγος ελληνίστρια, κυρία Jacqueline Razgonnikoff, με απόλυτο σεβασμό προς τα κατά ποιόν και τα κατά ποσόν μέρη της τραγωδίας. Την χωροθέτηση, υπογράφει το σύνολο της ομάδας THEATRA II υπό την καθοδήγηση της κυρίας Μιράντας Σκουλάτου. Την πρωτότυπη μουσική, που επενδύει το έργο, συνέθεσε ο κύριος Νίκος Φωτίου. Τα λυρικά μέρη της τραγωδίας είναι ηχογραφημένα με τις φωνές της Jacqueline Razgonnikoff και της Μιράντας Σκουλάτου. Τα κοστούμια, λιτά και σχεδιασμένα από μέλη της ομάδας, με χρώματα μελετημένα, συμπληρώνουν τη σύνθεση. Στον ρόλο του Οιδίποδα, ο Αντώνης Περαντωνάκης. Τους υπόλοιπους ρόλους υποδύονται επίσης ερασιτέχνες ηθοποιοί από ομάδες του Ηρακλείου και μέλη του Θεάτρου της Ημέρας.

Διανομή

Παίζουν με τη σειρά που εμφανίζονται:

Οιδίπους – Αντώνης Περαντωνάκης

Αντιγόνη – Στέλλα Μπουμπουλάκη

Ξένος/Αγγελιαφόρος – Χαρούλα Μαυράκη

Ισμήνη – Ελένη Μαράκη

Θησέας – Αγγελική Σταυρουλάκη

Κρέων – Ελένη Γιαμαλάκη

Πολυνείκης – Κωστής Μανιάς

Κορυφαίες – Christine Joannides-Peyre, Εύα Μαρκάκη, Ελένη Ρανούτσου Χορός – Achel Hadas-Lebel, Christine Farjots, Jean-Pierre Farjots, Odile Gendon-Maj Roland Delizy , Sylvie Braquet

Η παράσταση πραγματοποιείται με τη συμμετοχή και τη βοήθεια του Θεάτρου της Ημέρας και με τη στήριξη του Δήμου Ηρακλείου και της ΔΗ.Κ.Ε.Η.