Το «μπαλάκι» στους πρόσφυγες από Μηταράκη για τον συνωστισμό

από Stavros Giakouvis

Άλλη μια φορά ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης, επιχειρεί να διαχειριστεί επικοινωνιακά τον συνωστισμό και την τεράστια ταλαιπωρία προσφύγων και μεταναστών έξω από τα γραφεία της Υπηρεσίας Ασύλου στην Κατεχάκη, τον Άλιμο και τον Πειραιά.

Με πολύ πρωινή επίσκεψή του έξω απ’ την Κατεχάκη προσπάθησε με δηλώσεις μπροστά στις κάμερες να ρίξει έμμεσα την ευθύνη στους ίδιους τους πρόσφγυγες και τους μετανάστες προκειμένου να καλύψει το τεράστιο έλλειμμα σχεδιασμού και την αδυναμία του υπουργείου να οργανώσει την ομαλή επαναλειτουργία της Υπηρεσίας Ασύλου, ύστερα από δύο μήνες που έμεινε κλειστή λόγω κορονοϊού.

«Είναι λίγο δύσκολο να εξηγήσουμε σε όλο αυτό τον κόσμο ότι οι διαδικασίες πλέον γίνονται ψηφιακά. Δυστυχώς παρά τις προσπάθειες έχουν αυτή την προσωπική ανασφάλεια και θέλουν να έρθουν οι ίδιοι εδώ, για να τους δώσουμε μια πληροφορία η οποία είναι ήδη διαθέσιμη στο διαδίκτυο», ανέφερε ο Ν. Μηταράκης.

Ο υπουργός υποστήριξε παραπλανητικά πως 8 στους 10 δεν χρειαζόταν καν να πάνε στην υπηρεσία, ότι έχουν ενημερωθεί ότι οι κάρτες παραμονής έχουν παραταθεί και ότι πολλές αλλαγές γίνονται ηλεκτρονικά.

Ο κ. Μηταράκης δείχνει να μην μπορεί ή να μην ενδιαφέρεται να αντιληφθεί την εξαιρετικά σύνθετη και δύσκολη πραγματικότητα που ζουν οι πρόσφυγες και μετανάστες. Ο τρόπος ενημέρωσης και το δυσλειτουργικό ηλεκτρονικό σύστημα που εφαρμόζει δεν θα είχε αποτέλεσμα σε πολλούς Έλληνες και πολύ περισσότερο στους πρόσφυγες και τους μετανάστες.

Απάνθρωπες συνθήκες έξω από τα γραφεία ασύλου

Οι ουρές έξω από τα γραφεία της Υπηρεσίας Ασύλου στην Κατεχάκη, στον Αλιμο και στον Πειραιά αρχίζουν να σχηματίζονται από τα μεσάνυχτα και μεγεθύνονται το πρωί, λίγο πριν και μετά το άνοιγμα της υπηρεσίας, δημιουργώντας αγωνία στους εργαζομένους και στους ίδιους τους πρόσφυγες και μετανάστες και στους συνοδούς τους.

Εκατοντάδες άνθρωποι, ανάμεσά τους πολλοί ευάλωτοι, υποβάλλονται σε αυτή την απίστευτη ταλαιπωρία, με πολύωρη αναμονή μέσα στη νύχτα και μέσα στη ζέστη, συχνά για μέρες στη σειρά και με αγωνία αν θα εξυπηρετηθούν για ζητήματα κρίσιμα για τη ζωή τους.

Ανθρωποι σε αναπηρικά καροτσάκια ή με πατερίτσες, οικογένειες με μωρά παιδιά στην αγκαλιά ή στο παιδικό καρότσι, κάθονται κατάχαμα σε χαρτόνια.

Στα ίδια χαρτόνια όπου γράφουν το όνομά τους στη σειρά κάτω από τον προηγούμενο μόλις καταφτάνουν, σε μια προσπάθεια αυτοοργάνωσης για να τηρηθεί προτεραιότητα. Αριθμούς προτεραιότητας δεν δίνει η υπηρεσία από φόβο μήπως υπάρξουν κάποιοι που θα σκεφτούν να πάρουν τα πολυπόθητα χαρτάκια για να τα δώσουν σε άλλους έναντι ανταλλάγματος. Σ’ αυτές τις συνθήκες δεν λείπουν οι εντάσεις.

Και φυσικά είναι διάχυτος ο φόβος για τον κορονοϊό. Τα θερμόμετρα που προμηθεύτηκε με απευθείας ανάθεση και υψηλό τίμημα η γενική γραμματεία Μετανάστευσης, μέρες μετά την επαναλειτουργία της υπηρεσίας, αποδεικνύονται μάλλον άχρηστα.

Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται η Εφημερίδα των Συντακτών, θερμομέτρηση δεν γίνεται στην Κατεχάκη, καθώς θα καθυστερούσε η διαδικασία. Αλλά και στον Αλιμο επικρατεί προβληματισμός για τη χρησιμότητα των θερμομέτρων καθώς, όπως συμβαίνει σε κάθε υπηρεσία, δεν μπορεί να αποκλειστεί ότι κάποιοι θα μπορούσαν να ρίξουν τεχνητά τη θερμοκρασία παίρνοντας αντιπυρετικά ή μουσκεύοντας με κρύο νερό το κεφάλι. Αλλά και τι θα σημαίνει αν κάποιος βγει εμπύρετος, όταν έχει έρθει σε επαφή με τους γύρω του και συνεχίσει να συναντά κόσμο μέχρι να επιστρέψει σπίτι;

Οι καταστάσεις αυτές διαψεύδουν στην πράξη τη χτεσινή ανακοίνωση του υπουργείου, που ισχυρίζεται παραπλανητικά ότι «έχει λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποσυμφόρηση των Περιφερειακών Γραφείων Ασύλου, αλλά και την αποφυγή της διοικητικής επιβάρυνσης της Υπηρεσίας Ασύλου». Τα όποια μέτρα αποφάσισε το υπουργείο την τελευταία στιγμή, στη λήξη του ωραρίου της προηγούμενης εργάσιμης πριν επαναλειτουργήσει η υπηρεσία, δεν κοινοποιήθηκαν έγκαιρα και σωστά. Μια ανάρτηση γραμμένη σε στρυφνή γραφειοκρατική γλώσσα στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Ασύλου δεν αρκεί.

Σωστό μέτρο ήταν η εξάμηνη παράταση των αδειών διαμονής και των δελτίων ασύλου που έληξαν το δίμηνο που ήταν κλειστή η υπηρεσία. Αλλά παράταση δεν εφαρμόζεται για τα δελτία που λήγουν μετά τα μέσα Μαΐου. Μεγάλο ποσοστό των συνωστισμένων προσέρχεται ακριβώς για ανανέωση των εγγράφων.

Η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων θα ήταν λύση αν λειτουργούσε απρόσκοπτα και αν υπήρχε χρόνος να ενημερωθούν και να εξοικειωθούν οι ενδιαφερόμενοι. Στην πραγματικότητα, πολλές εκατοντάδες ηλεκτρονικά αιτήματα σωρεύονται στην υπηρεσία, καθώς για πολλές εβδομάδες δεν είχε οριστεί αρμόδιος για τη διεκπεραίωση, ενώ η διοίκηση ανακάλυψε πως για πολλές περιπτώσεις θα απαιτηθεί αυτοπρόσωπη παρουσία.

Όσο για τα επαρκή μέτρα υγειονομικής προστασίας μέσα στην υπηρεσία, εργαζόμενοι επισημαίνουν ότι στον καθένα αντιστοιχούν 80 ml αντισηπτικών, ότι δεν επαρκούν μάσκες και γάντια και αναγκάζονται να χρησιμοποιούν τα δικά τους, όπως και δεν παρέχονται σε όλους τους ενδιαφερομένους.

Το υπουργείο, που δεν έκανε τη δουλειά του όταν έπρεπε και συνεχίζει να χειρίζεται επικοινωνιακά το θέμα, με δελτία Τύπου και παραπλανητικές δηλώσεις του υπουργού Νότη Μηταράκη στα μέσα ενημέρωσης, καταφεύγει σε αυτό που μονίμως φαντασιώνεται ότι αποτελεί λύση, αν και διαψεύδεται διαρκώς.

«Θα ενισχυθούν, από αύριο, τα μέτρα ασφαλείας στους εξωτερικούς χώρους της υπηρεσίας», σημείωνε χτες. Αλλά αστυνομική δύναμη υπάρχει επαρκής έξω από τα γραφεία της υπηρεσίας. Καμία λύση δεν προσφέρουν η σκέψη του υπουργείου να πετάξει ξανά το μπαλάκι στην αστυνομία, η έκθεση των αστυνομικών στον φόβο για τον κορονοϊό και η επένδυση στην καταστολή.

Πηγή: efsyn.gr