Πετρόπουλος: Κούρεμα έως 70% στη ρύθμιση για οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία

από Βασίλης Σπυριδάκης

Με τρία απλά βήματα, αξιοποιώντας την ηλεκτρονική εφαρμογή του ΕΦΚΑ θα μπορεί να γίνει η υπαγωγή στη νέα ρύθμιση οφειλών που παρέχει το δικαίωμα αποπληρωμής της δόσης σε έως 120 δόσεις. Το χρονοδιάγραμμα για να τεθεί σε ισχύ τον Μάρτιο, παραμένει, όπως επίσης και το «κούρεμα» κατά 70% της συνολικής οφειλής και κατά 85% των προσαυξήσεων. Τάδε έφη ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης, Τάσος Πετρόπουλος, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «F&M Voice», προσθέτοντας ότι «η κύρια οφειλή θα περικοπεί μέσω του επανυπολογισμού των οφειλομένων με βάση το νέο νόμο».

«Δυνητικά στη ρύθμιση μπορούν να ενταχθούν 550.000 ελεύθεροι επαγγελματίες, 22.000 επιστήμονες και 350.000 αγρότες που εμφανίζεται να έχουν συνολικές οφειλές 16 δισ. ευρώ από τα προηγούμενα χρόνια. Σε αυτούς περιλαμβάνονται και 80.000 πολίτες που αν και έχουν τις προϋποθέσεις να συνταξιοδοτηθούν, δεν μπορούν να λάβουν σύνταξη λόγω μεγάλων οφειλών», υπογραμμίζει ο κ. Πετρόπουλος.

Ο αρμόδιος υπουργός γνωστοποιεί ακόμα ότι το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ), θα ενισχυθεί με προσωπικό, ενώ θα υπάρξει «on line διασύνδεση με τα Περιφερειακά Ελεγκτικά Κέντρα του ΕΦΚΑ, το ΣΕΠΕ και την αστυνομία».

Ο κ. Πετρόπουλος εκτιμά ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού «θα τονώσει την αγορά και θα ενισχύσει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις». Προσθέτει, δε, ότι το υπουργείο Εργασίας θα είναι «αμείλικτο» στους εργοδότες «που θα τολμήσουν να μεταβάλλουν τους όρους εργασίας» εξαιτίας της αύξησης του κατώτατου μισθού.

Σε ό,τι αφορά τις προσωπικές του πολιτικές φιλοδοξίες, ο κ. Πετρόπουλος γνωστοποιεί ότι προτίθεται να κατέβει στις επικείμενες βουλευτικές εκλογές. Μετά από τέσσερα χρόνια στο υπουργείο Εργασίας, τονίζει με νόημα, «δεν δικαιούμαι να αποφύγω, ούτε θα αποφύγω, τον έλεγχο και την κρίση των πολιτών».

Αναλυτικά η συνέντευξη στην εφημερίδα «Finance & Markets Voice» και στον Βασίλη Αγγελόπουλο:

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η επεξεργασία της ρύθμισης για χρέη προς τα Ταμεία; Το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί, θα ισχύσει;

Οι ασφαλιστικές οφειλές που επέβαλαν για πολλά χρόνια, ακόμη και εν μέσω της ύφεσης, οι προηγούμενες κυβερνήσεις αφάνισαν τους μικρομεσαίους. Η ρύθμιση των 120 δόσεων θέλουμε να τεθεί σε εφαρμογή το Μάρτιο. Θα προβλέπει γενναίο κούρεμα έως 70% της συνολικής οφειλής. Οι προσαυξήσεις θα περικοπούν κατά 85%. Η κύρια οφειλή θα περικοπεί μέσω του επανυπολογισμού των οφειλόμενων με βάση το ν. 4387/16 που προβλέπει δίκαιες εισφορές ανάλογα με το εισόδημα. Για ενεργούς και μη ενεργούς. Εξαιρούνται μόνο όσοι εντάχθηκαν στον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Η ρύθμιση θα γίνεται χωρίς τη μεσολάβηση υπαλλήλων. Με τρία βήματα, μέσα από την ηλεκτρονική εφαρμογή του ΕΦΚΑ και του ΚΕΑΟ.

Ποιος είναι ο στόχος της ρύθμισης; Υπάρχει εκτίμηση για το εύρος των ασφαλισμένων που θα δεχτούν να συμμετάσχουν και ποια είναι η προσδοκία για τα έσοδα;

Πρωταρχικός στόχος μας είναι να ανακουφίσουμε και να δώσουμε ανάσα και προοπτική σε ένα μεγάλο τμήμα της κοινωνίας και της οικονομίας. Η ρύθμιση θα δώσει ώθηση στην αγορά. Βγάζει από τα αδιέξοδα ασφαλισμένους που είχαν αποβληθεί από την κοινωνική ασφάλιση. Δυνητικά στη ρύθμιση μπορούν να ενταχθούν 550.000 ελεύθεροι επαγγελματίες, 22.000 επιστήμονες και 350.000 αγρότες που εμφανίζεται να έχουν συνολικές οφειλές 16 δισ. ευρώ από τα προηγούμενα χρόνια. Σε αυτούς περιλαμβάνονται και 80.000 πολίτες, που αν και έχουν τις προϋποθέσεις να συνταξιοδοτηθούν, δεν μπορούν να λάβουν σύνταξη λόγω μεγάλων οφειλών. Ρυθμίζοντας τις οφειλές τους, θα απαλλαγούν από τον βραχνά του χρέους και θα δρομολογήσουν το δικαίωμα για λήψη σύνταξης, ανάλογα με τις εισφορές που έχουν καταβάλει. Από οφειλέτες θα γίνουν συνταξιούχοι.

Ο ΕΦΚΑ θεωρείται «παιδί σας». Μετά από δύο χρόνια λειτουργίας, πώς κρίνετε την πορεία του; Έχει καταφέρει να «σταθεί στα πόδια του»; Πόσο θα βοηθήσει η εφαρμογή του Οργανογράμματος;

Στη διετία 2017-2018 ανατρέψαμε όλες τις αρνητικές προβλέψεις για τη δημόσια κοινωνική ασφάλιση. Βάλαμε τέλος στην αδιέξοδη και καταστροφική -από οικονομική και κοινωνική άποψη- πορεία, που μας είχαν οδηγήσει οι πολιτικές των προηγούμενων κυβερνήσεων.
Η ίδρυση, με το ν. 4387/16, και η λειτουργία του ΕΦΚΑ συνέπεσε χρονικά και συνέβαλε καθοριστικά στη διαδικασία εξόδου της οικονομίας και της κοινωνίας από την πολυετή κρίση.
Διαψεύστηκαν όσοι, για λόγους μικροκομματικών και άλλων σκοπιμοτήτων, προέβλεπαν ότι ο ΕΦΚΑ θα καταρρεύσει. Ο Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης δεν κατέρρευσε. Πέτυχε πλεονάσματα, που μας επέτρεψαν να σταματήσουμε τις περικοπές των συντάξεων. Να κάνουμε θετικές παρεμβάσεις για τους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους. Να θωρακίσουμε το σύστημα της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης και τα δικαιώματα των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων.

Γιατί δεν υπάρχει ακόμα Ενιαίος Κανονισμός Παροχών και Ασφάλισης; Πότε αναμένεται; Εκφράζονται φόβοι ότι θα υπάρξει συμπίεση προς τα κάτω, παροχών για ασφαλισμένους του πρώην ΕΤΑΑ ή του πρώην ΟΑΕΕ, ώστε να εξομοιωθούν με τις παροχές που χορηγούνται στους ασφαλισμένους του πρώην ΙΚΑ. Συμμερίζεστε αυτή τη θέση;

Το εγχείρημα της ενιαιοποίησης είναι εξαιρετικά πολύπλοκο διότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε τις παθογένειες του παρελθόντος. Τα διαφορετικά καθεστώτα ασφάλισης και παροχών των πρώην ασφαλιστικών φορέων ακόμη και εντός του ίδιου φορέα. Δεν συμμερίζομαι τους φόβους για μείωση του ύψους των παροχών στους ασφαλισμένους των πρώην ΕΤΑΑ και ΟΑΕΕ. Να σας θυμίσω ότι, για πρώτη φορά το 2018 συμμετείχαν στο κατασκηνωτικό πρόγραμμα του ΕΦΚΑ παιδιά ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ, που μέχρι τότε αποκλείονταν, ενώ και τα παιδιά ασφαλισμένων του ΕΤΑΑ συνέχισαν απρόσκοπτα να απολαμβάνουν την παροχή αυτή. Θα προχωρήσει ο Κανονισμός με επαρκείς παροχές για όλους, ισότιμη αντιμετώπιση των ασφαλισμένων του ΕΦΚΑ και, ασφαλώς, με σεβασμό των όποιων ιδιαιτεροτήτων δικαιολογούνται λόγω της διαφορετικής φύσης της εργασίας (για παράδειγμα μισθωτοί ή μη μισθωτοί).

Θα βοηθήσει την ανάπτυξη της οικονομίας η αύξηση του κατώτατου μισθού; Υπάρχει ο κίνδυνος αύξησης της ανεργίας ή της μερικής ή της «μαύρης» απασχόλησης; Πώς μπορεί το υπουργείο Εργασίας να αντισταθεί σε μια τέτοια προοπτική από την πλευρά των εργοδοτών;

Αυτό το μήνα, μετά από 10 χρόνια, 660.000 εργαζόμενοι βλέπουν αυξήσεις, που είναι συμβατές με την κατάσταση και την προοπτική της οικονομίας. Η αύξηση του κατώτατου μισθού ανταποκρίνεται στη δέσμευση που έχει αναλάβει και υλοποιεί η Κυβέρνηση για σταδιακή αποκατάσταση των απωλειών της περιόδου των μνημονίων. Όσων, δηλαδή, αφαίρεσαν οι πολιτικές λιτότητας των προηγούμενων κυβερνήσεων. Είναι ζήτημα αξιοπρέπειας και πρέπει να τη σεβαστούν όλοι. Η αύξηση του κατώτατου μισθού είναι ένα βήμα που θα μοχλεύσει θετικά την οικονομία. Η ίδια η αύξηση του κατώτατου μισθού θα τονώσει την αγορά και θα ενισχύσει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Γι’ αυτό το λόγο δεν στάθηκε απέναντί μας η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, την οποία ενισχύουμε. Θα πρέπει κανείς να είναι πολύ τολμηρός για να μεταβάλει τους όρους εργασίας ατομικά, επειδή δόθηκαν 64 ευρώ παραπάνω στους άνω των 25 και 140 στους κάτω των 25 ετών. Αν τολμήσουν κάποιοι να μεταβάλουν τους όρους εργασίας, θα είμαστε αμείλικτοι. Θα υπάρξουν έλεγχοι, όχι μόνο του ΣΕΠΕ, αλλά και του ΕΦΚΑ. Μέσω των διαθέσιμων συστημάτων, «Εργάνη» και Αναλυτική Περιοδική Δήλωση , θα ελέγξουμε ότι η αύξηση στον κατώτατο μισθό και η κατάργηση του υποκατώτατου για τους νέους ηλικίας κάτω των 25ετών, έγιναν πράξη. Η «Εργάνη» θα «κλειδώνει» στο ύψος που πρέπει να διαμορφωθούν οι μισθοί. Το ίδιο θα συμβαίνει και για τις Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις που υποβάλλονται στον ΕΦΚΑ.

Οι εργοδότες πρότειναν να μειωθεί το μη μισθολογικό κόστος, ώστε να καλύψουν την αυξημένη δαπάνη από τη βελτίωση των κατώτατων αποδοχών. Υπάρχει δημοσιονομικός χώρος στον ΕΦΚΑ για να αντέξει μια τέτοια πρωτοβουλία; Το εξετάζετε;

Ηδη έχουμε ελαφρύνει σημαντικά τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Εκεί, δηλαδή, που απασχολούνται εργαζόμενοι με κατώτατο μισθό. Το 88% των ελεύθερων επαγγελματιών καταβάλλει, ήδη, και θα συνεχίσει να καταβάλει -και μετά την αύξηση του κατώτατου μισθού- εισφορές κάτω των 200 ευρώ όταν, προ ΕΦΚΑ, εισφορές κάτω των 200 ευρώ κατέβαλε μόνο το 27%. Επιπλέον όφελος θα έχουν οι μικρομεσαίοι από τη ρύθμιση των οφειλών ενώ, μέσω του ΕΦΚΑ, επιδοτείται το 50% της εργοδοτικής εισφοράς στον κλάδο της σύνταξης για τους νέους ηλικίας κάτω των 25 ετών τους οποίους απασχολούν. Στα μέτρα αυτά, πρέπει να συνυπολογιστεί η επικείμενη μείωση της φορολογίας κατά ποσοστό 1% ετησίως για τα επόμενα τέσσερα έτη.

Ποιες είναι οι προσωπικές σας προσδοκίες στην πολιτική σκηνή της χώρας; Μετά από μια τετραετή παρουσία στο υπουργείο Εργασίας, υπάρχει το ενδεχόμενο καθόδου σας στις επόμενες βουλευτικές εκλογές;

Η δοκιμασία της αποδοχής ή της αποδοκιμασίας του έργου μας για την αποκατάσταση των κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων και της αξιοπιστίας του δημόσιου συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης, αποτελεί δικαίωμα των πολιτών για να κρίνουν. Δεν δικαιούμαι να αποφύγω, ούτε θα αποφύγω, τον έλεγχο και την κρίση των πολιτών.

Πώς πιστεύετε ότι θα καταφέρει η κυβέρνηση να πορευτεί έως τις εκλογές, όποτε κι αν αυτές γίνουν, για να περιορίσει τη διαφορά που υπάρχει, δημοσκοπικά, από τη Ν.Δ.; Πιθανότητες νίκης, υπάρχουν; Συμμερίζεστε την επιθυμία του πρωθυπουργού για άνοιγμα στον προοδευτικό χώρο; Πώς κρίνετε την αντιπολίτευση που ασκεί η Ν.Δ.;

Οι δημοσκοπήσεις δεν είναι… κάλπες. Απέναντι στην ανεύθυνη και τυχοδιωκτική στάση της Ν.Δ., εφαρμόζουμε το κυβερνητικό μας πρόγραμμα με βάση τους στόχους που θέσαμε από την έναρξη της κυβερνητικής μας θητείας το Σεπτέμβρη του 2015, θέτοντας στο επίκεντρο τις ανάγκες της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας. Αποδείξαμε ότι, μείναμε προσηλωμένοι και τηρήσαμε τις υποσχέσεις μας για έξοδο από τα μνημόνια. Δημιουργούμε όρους για
την ανάπτυξη, επιτυγχάνουμε βελτίωση βασικών δεικτών της οικονομίας, ενισχύουμε την κοινωνία, λύνουμε προβλήματα του παρελθόντος, σε όλα τα επίπεδα. Αυτή τη θετική πορεία ο ελληνικός λαός δεν θα επιτρέψει σε κανέναν να την ανακόψει.

Το ΚΕΑΟ δείχνει, χρόνο με το χρόνο, να γίνεται όλο και πιο αποτελεσματικό. Υπάρχουν σχέδια στο υπουργείο για περαιτέρω στήριξή του, για παράδειγμα αύξηση αριθμού εργαζομένων, καλύτερη διασύνδεσή του με την αστυνομία ή με την εφορία ή αποδέσμευσή του από αρμοδιότητες που θα τις αναλάβουν τα Περιφερειακά Κέντρα;

Το ΚΕΑΟ κινείται με ειδικό επιχειρησιακό σχέδιο, το οποίο αποδίδει. Δεν μένουν στο απυρόβλητο εργοδότες και στρατηγικοί κακοπληρωτές. Το σχέδιο αξιολογείται και επικαιροποιείται, προκειμένου το ΚΕΑΟ να γίνεται ολοένα και πιο αποτελεσματικό για τη διασφάλιση των εσόδων της Κοινωνικής Ασφάλισης και κατ’ επέκταση των δικαιωμάτων των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων.

Το επιχειρησιακό σχέδιο του ΚΕΑΟ για το 2019 περιλαμβάνει ενίσχυση του αριθμού του προσωπικού, διεύρυνση των αυτοματοποιημένων υπηρεσιών, on line διασύνδεση με τα Περιφερειακά Ελεγκτικά Κέντρα του ΕΦΚΑ, το ΣΕΠΕ και την αστυνομία για στοχευμένους ελέγχους και τον εντοπισμό της ανασφάλιστης και της υποδηλωμένης εργασίας.