Η “μάχη της Κρήτης” για το “μεγάλο” καλώδιο

από Βασίλης Σπυριδάκης

του Σπύρου Καλλέργη*

Δυστυχώς, από σύγκρουση συμφερόντων, διαφορετικές αντιλήψεις και προτεραιότητες, «μουλαρώματα» κατά το κοινώς λεγόμενο και άλλα πολλά, ένα τόσο σοβαρό και επείγον έργο για την Κρήτη, κινδυνεύει να τιναχτεί στον αέρα

Πρόκειται για τη «μεγάλη» λεγόμενη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, που στην ουσία είναι προέκταση της άλλης πολύ μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου – Ισραήλ, που καταλήγουν στην περιοχή «Κορακιά» του Δήμου μας.

Δεν θα μπούμε στις λεπτομέρειες, γιατί θα κινδυνεύσουμε να χάσουμε το στόχο.

Ούτε θα προσπαθήσουμε να επιμερίσουμε ευθύνες.

Στην ουσία, στη διαμάχη παρεμβαίνουν από τη μια το ΥΠΕΝ, η ΡΑΕ, ο ΑΔΜΗΕ και οι Κινέζοι μέτοχοί του, καθώς και η «Αριάδνη Interconnection” και από την άλλη, ο Επίτροπος Ενέργειας της Ε.Ε. κ. Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε και η «EuroAsia Interconnector».

Και δεν ξέρουμε πόσοι άλλοι στο παρασκήνιο.

Αναμενόμενη συνέπεια ;

Η καθυστέρηση του έργου για πάνω από 2 χρόνια και βέβαια, το αβέβαιο μέλλον του!

Ήδη έχουμε φτάσει στο τραγελαφικό σημείο η Αριάδνη Interconnection [θυγατρική του ΑΔΜΗΕ] και η EuroAsia Interconnector [ανάδοχος της όλης σύνδεσης Αττικής – Κρήτης – Κύπρου – Ισραήλ], να διεκδικούν η κάθε μία για τον εαυτό της το επί μέρους έργο της ζεύξης της Κρήτης με την Αττική, να αναγγέλλουν η κάθε μία ξεχωριστά την προκήρυξη του διαγωνισμού για το ίδιο έργο [!!!] και – ως είναι φυσικό – ν’ απειλούν η μία την άλλη με αγωγές και δικαστήρια…

Μέγας είσαι Κύριε!

Οι ελλοχεύοντες κίνδυνοι, περισσότερο από ορατοί:

Α. Το έργο κινδυνεύει ν’ απενταχθεί από τη λίστα PCI [δηλαδή, έργο κοινού ενδιαφέροντος της Ε.Ε.], με συνέπεια να χάσει επιδοτήσεις ύψους 300 εκατ. ευρώ [356 εκατ. ευρώ λέει η EuroAsia].

Β. Εάν το έργο απενταχθεί, δεν θα υπάρχει δυνατότητα να επανενταχθεί σε νέα λίστα έργων κοινού ενδιαφέροντος [PCI], αφού η σχετική λίστα περιέχει τώρα έργα διασυνδέσεων και μεταφοράς ενέργειας, μόνον από ΑΠΕ.

Γ. Εάν το έργο κατασκευασθεί με εθνικούς πόρους, ένταξη στο ΕΣΠΑ και δανεισμό, κινδυνεύει να επιβαρύνει δυσανάλογα τους καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος.

Δ. Να τιναχτεί στον αέρα και η ενεργειακή επάρκεια του νησιού μας και να επιβληθούν υψηλά πρόστιμα από την Ε.Ε., λόγω λειτουργίας ρυπογόνων μονάδων που πρέπει να «σβήσουν» στις 31-12-2019.

Ήδη φαίνεται ότι ο Ευρωπαίος Επίτροπος έχει σκληρύνει τη στάση του, πιθανόν από τις αντιδράσεις της Ελληνικής πλευράς στη διαχείριση του έργου, και απορρίπτει κάθε συζήτηση για παράταση λειτουργίας των ρυπογόνων μονάδων.

Ε. Θα υπάρξουν δυσανάλογες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου, με συνέπεια να πάει πίσω και το πρόγραμμα των ΑΠΕ στην Κρήτη.

Σε όλα αυτά θα πρέπει να προσθέσουμε το γεγονός ότι το έργο από τεχνικής πλευράς, δεν είναι καθόλου εύκολο, λόγω του μεγάλου βάθους της θάλασσας, του δύσκολου ανάγλυφου του βυθού κατά μήκος της διαδρομής, του μεγάλου μήκους του και των αυστηρών προδιαγραφών των καλωδίων 2Χ500 MW συνεχούς ρεύματος, που απαιτείται να κατασκευασθεί μετά από «ειδική παραγγελία».

Όμως, ας αναφέρουμε μερικά από τα τεχνικά στοιχεία του έργου:

Ξεκινά από το ΚΥΤ ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΟΥ στην Αττική και οδεύει με καλώδια εναλλασσόμενου ρεύματος, μέχρι το σταθμό μετατροπής, που είναι σχετικά κοντά. Από κει θα συνεχίζει με καλώδια συνεχούς ρεύματος και θα φτάνει στην Πάχη Μεγάρων, όπου θα ποντίζεται στη θάλασσα, μετά από διαδρομή 36 περίπου χλμ. στην ξηρά, με υπόγεια γραμμή.

Η υποθαλάσσια διαδρομή των καλωδίων, θα έχει συνολικά μήκος 332,8 χλμ. Απ’ αυτά, τα 95,7 χλμ. θα ποντιστούν σε βάθη μικρότερα των 300 μ., 17,2 χλμ. σε βάθη 300 – 500 μ., 179,3 χλμ. σε βάθη 500 – 1000 μ., και 40,6 χλμ. σε βάθη 1000 – 1500 μ.

Στην Κρήτη, η προσαιγιάλωση γίνεται στον μικρό ορμίσκο στην περιοχή της «Κορακιάς», στους «Γαλήνους» του Φόδελε. Εδώ προβλέπεται να κατασκευασθεί ειδικό φρεάτιο, όπου θα συνδεθούν τα υποθαλάσσια με τα επίγεια καλώδια.

Από εδώ και πέρα, ξεκινούν όμως άλλου είδους προβλήματα:

Ο αρχικός προγραμματισμός ήταν, τα καλώδια να οδεύσουν εναέρια μέχρι του σημείου κοντά στον οικισμό Δαμάστα, όπου προβλεπόταν να κατασκευασθεί ο Σταθμός Μετατροπής [Converter Station].

Τη θέση της Δαμάστας επιμένει να επιλέγει από Ελληνικής πλευράς ο ΑΔΜΗΕ, ενώ η EuroAsia σε σύσκεψη που έγινε στο Δημαρχείο Μαλεβιζίου, αποδέχθηκε τη μεταφορά του σταθμού μετατροπής στην Κορακιά.

Κι εδώ μπλέξιμο!

Η παράταξή μας, δεν συμφωνεί και δεν συζητά καθόλου, το ενδεχόμενο της κατασκευής σταθμού μετατροπής στη Δαμάστα.

Δεν συμφωνεί όμως σύσσωμος και ο Μαλεβιζιώτικος λαός.

Ας βρουν τρόπους να συνεννοηθούν μεταξύ τους και να κατασκευάσουν το σταθμό μετατροπής στην «Κορακιά».

Χώρος υπάρχει.

Τελειώνοντας, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι, κάθε μέρα που περνάει, το πρόβλημα προώθησης του έργου, γίνεται όλο και δυσχερέστερο, χωρίς να διακρίνουμε καμιά ελπίδα συνεννόησης.

Η Παράταξή μας, με τις ταπεινές της δυνάμεις, κάνει έκκληση στον Έλληνα Πρωθυπουργό, για άμεση παρέμβαση, στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο της Ε.Ε., ώστε να δοθεί η καλύτερη δυνατή λύση για το έργο, την Κρήτη, τη Χώρα αλλά την ίδια την Ευρώπη.

Δεν μας περισσεύει καμιά μέρα από δω και πέρα.

Η Κρήτη κινδυνεύει να επιστρέψει στην εποχή του  … λυχναριού!

* Ο Σπύρος Καλλέργης είναι υποψήφιος δήμαρχος Μαλεβιζίου επικεφαλής της παράταξης “Ενωμένο Μαλεβίζι”